بیمه نکردن کارفرما

بیمه یکی از ابزارهای حمایتی قانون گذار در قوانین کار و تامین اجتماعی است که به منظور حفظ حقوق کارگران ایجاد شده است. به طور کلی، بر اساس ماده 28 قانون تامین اجتماعی، مسئولیت بیمه نمودن کارگران برعهده کارفرما قرار دارد.

در حال حاضر، حق بیمه تعیین شده برای کارگران، معادل 30 درصد از حقوق و مزایای آنها می باشد. از این مقدار، 23 درصد به عهده کارفرما و 7 درصد به عهده کارگر است. این تناسب به منظور تقسیم منصفانه هزینه های بیمه نمودن کارگران میان کارفرما و کارگر تعیین شده است.

هدف اصلی این اقدام قانونی، ایجاد ایمنی اجتماعی برای کارگران است تا در مواقع نیاز و بروز رخدادهای غیرمنتظره، از حمایت و کمک های مالی مستقل شده و حقوق خود را حفظ کنند. بنابراین، بیمه به عنوان یکی از اصول حقوقی مهم در حوزه کار و تامین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

چرا کارفرما بیمه نمی کند ؟

وجود دلایل مختلف می تواند باعث امتناع کارفرما از بیمه نمودن کارگران شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • کارفرما باید دارای کد کارگاه معتبر باشد تا بتواند کارگران را بیمه نماید. اگر کارگاه فاقد این کد باشد، امکان بیمه نمودن کارگران وجود نخواهد داشت.
  • برای انجام بعضی از کارها نیاز به مجوزهای خاص و قانونی است. اگر کارفرما این مجوزها را نداشته باشد، امکان بیمه نمودن کارگران ممکن است به دلیل عدم رعایت شرایط لازم متوقف شود.
  • برخی از کارفرماها ممکن است حق بیمه را هزینه مازاد بپندارند و سعی کنند با انجام تدابیری مانند قید در قرارداد یا اخذ چک و سفته از کارگران، از پرداخت این حق معاف شوند.
  • بیمه نمودن کارگران ممکن است به عنوان دلیلی برای شناخته شدن رابطه کارگری محسوب شود و کارفرما ممکن است نخواهد خواست این رابطه را به صورت رسمی و قانونی تأیید کند و به تبع آن حقوق قانونی کارگران را رعایت نکند.

در هر صورت، بیمه نمودن کارگران اهمیت بسیاری دارد و از طریق این ابزار حمایتی، حقوق و تأمین اجتماعی کارگران تضمین می شود. در مواردی که کارفرما از بیمه نمودن کارگران امتناع نموده و حقوق آنها را نقض کرده باشد، کارگران می توانند از طریق مراجع مختص به دفاع از حقوق کارگری خود اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین، حقوق های متعلقه به کارگران شامل سنوات، عیدی و سایر مزایا نیز باید توسط کارفرما به صورت قانونی و منطبق با مقررات پرداخت شوند.

شکایت بابت بیمه نکردن کارفرما

برخی از کارگران در بدو همکاری، به دلیل نیازهای مالی، فشارهای روحی و روانی و نیاز مبرم به کار، از مطالبه حق بیمه شان امتناع می کنند و به صورت ناخودآگاه این حق را نادیده می گیرند. علاوه بر این، این مسئله ممکن است به دلیل نا آگاهی از اصول کار و شرایط رابطه کارگر و کارفرما باشد.

اما زمانی که کارگران با شرایط کاری موافق نباشند و یا با اجبار در پذیرش شغل هستند، ممکن است به دلیل اختلاف با کارفرما، به فکر مطالبه حق بیمه شان بیافتند. به عبارت دیگر، مطالبه حق بیمه معمولا پس از بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما صورت می گیرد.

در صورتی که کارفرما از پرداخت حق بیمه خودداری کند و اختلاف به حدی برسد که کارگر از این موضوع شکایت کند، این امر توسط مراجع صالح و اداره کار رسیدگی خواهد شد. این مراجع مسئول بررسی شکایت کارگر و انجام تحقیقات مربوطه و تصمیم گیری در خصوص پرداخت حقوق و حق بیمه به کارگر خواهند بود.

همچنین، مهم است که کارگران از حقوق و مزایای خود آگاه باشند و در صورت عدم پرداخت حق بیمه یا دیگر حقوق قانونی خود، به مراجع مربوطه شکایت کنند تا حقوق خود را از جانب کارفرما دریافت کنند و حقوق کارگری شان حفظ شود.

مشاوره با وکیل اداره کار

موضوع پرداخت حق بیمه که برخی از کارفرمایان از آن امتناع می کنند، می تواند مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کند و اثرات جدی بر روی حقوق آنها داشته باشد. اثبات رابطه کارگر و کارفرما، یکی از مراحل حیاتی در رسیدگی به اینگونه موارد است که ممکن است با سختی ها همراه باشد.

از اینرو، مشاوره با وکیل بیمه می تواند نقش بسیار مهمی در این روند ایفا کند. وکیل با تجربه و آشنا به مقررات اداره کار و تامین اجتماعی، می تواند مدارک لازم را بررسی و اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی را به صورت کامل و قانونی انجام دهد. این اثبات می تواند از طریق مستندات مختلف انجام شود، مانند قرارداد کار، روزنامه های تأیید کار، شواهد حضور و غیره.

وکیل اداره کار متخصص می تواند کارگران را راهنمایی کند و در رسیدگی به شکایت ها و درخواست های حقوقی شان ایستادگی کند. ایشان با دانش خود در امور حقوقی کارگری و قوانین مربوط به تامین اجتماعی، می توانند به بهبود شرایط کارگران کمک کنند و آنها را در پیگیری حقوقشان همراهی کنند.

بیشتر بخوانید : آیا بیمه نکردن کارگر جرم است

بنابراین، مشورت با وکیل اداره کار متخصص در زمینه اداره کار و تامین اجتماعی به کارگران توصیه می شود تا بتوانند حقوق خود را به درستی دفاع کنند و در مواجهه با مسائل حقوقی، از راهنمایی حرفه ای و معتبر بهره مند شوند.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *