طلاق به دلیل اعتیاد شوهر

پرسش: سلام ده سال است که با آقایی زندگی میکنم که به تریاک اعتیاد دارد. اوایل فقط تریاک میکشید اما جدیدا احساس میکنم مواد دیگه ای هم میکشه، یک پسر شش ساله دارم، شوهرم حتی توان پرداخت هزینه های عادی زندگی ما رو نداره، خسته شدم میخوام ازش طلاق بگیرم باید چکار کنم؟ اگر جدا شوم تکلیف بچه ام چه میشود؟ من کاری ندارم و نمیتونم هزینه های بچمو تامین کنم. اگر شوهرم راضی به طلاق نشد با توجه به اینکه همسرم اصلا مالی ندارد خواستن مهریه بی فایده است؟ اگر بخوام طلاق بگیرم چقدر طول میکشه ؟

پاسخ : تحقیقات نشان میدهد که در کشور ما متاسفانه اعتیاد در کنار عوامل اقتصادی مهمترین عامل طلاق است. توصیه ابتدایی ما به تمامی خانمهایی که جهت طلاق به ما مراجعه میکنند راضی کردن همسر خود به طلاق توافقی است چرا که طلاق توافقی هم در مدت زمان کمتری منجر به جدایی میشود و هم هزینه های کمتری را بر طرفین دادخواست طلاق متحمل میکند.

اگر نهایتا همسر شما راضی به طلاق توافقی نگردید میتوانید با استناد به عسر و حرج نسبت به طلاق یکطرفه اقدام نمایید. در قانون ما اعتیاد یکی از مصادیق عسر و حرج است.

در این صورت شما باید اثبات کنید که همسر شما دارای اعتیاد است و این اعتیاد شرایط زندگی شما را دشوار کرده است؛ به گونه ای که امکان ادامه این زندگی برای شما سخت است.

جهت اثبات اعتیاد میتوانید از دادگاه بخواهید که از ایشان آزمایش و تست غربالگری به عمل بیاورند و برای اثبات عسر و حرج و غیرقابل تحمل بودن شرایط زندگی عموماً بهترین دلیل استفاده از شهادت شهود است.

در پاسخ به پرسش دوم شما در مورد مهریه توصیه ما اینست که با توجه به اینکه مهریه ابزاری جهت تحت فشار قرار دادن شوهر جهت طلاق توافقی میباشد حتی المقدور دادخواست مطالبه مهریه ارائه شود.

چنانچه ایشان راضی به طلاق توافقی گردید تصمیم راجع به بخشش مهریه با شماست. توجه داشته باشید که درست است همسر شما هم اکنون مالی ندارد اما ممکن است در آینده دارا شود و مالی به ایشان به ارث برسد.

حضانت و نفقه فرزند :

در مورد فرزندتان نگران نباشید، قانون ما حضانت را تا هفت سالگی بر عهده مادر قرار داده است و از هفت سالگی تا سن تکلیف برعهده پدر. اما اگر شما بتوانید اعتیاد پدر فرزندتان را اثبات نمایید در زمان انتقال حضانت (هفت سالگی) میتوانید در دادگاه اثبات نمایید با توجه به اینکه ایشان اعتیاد دارند صلاحیت حضانت فرزندشان را ندارند.

عموماً دادگاهها در چنین مواردی رای به ابقای حضانت مادر میدهند. اگر کودک شما هم مایل به ادامه زندگی با شما باشد شانس پیروزی شما در این دعوا بیشتر میشود چرا که نظر کودک هم برای دادگاه مهم است.

در خصوص هزینه های فرزندتان (نفقه) نیز جای نگرانی نیست. در قانون ما حتی اگر حضانت فرزند با مادر باشد نیز پدر مکلف به پرداخت نفقه فرزند خود است و چنانچه پدر توانایی پرداخت نفقه نداشت این تکلیف بر دوش جد پدری (پدربزرگ) فرزندتان است.

مدت زمان طلاق :

در مورد مدت زمانی که دادخواست شما منجر به جدایی شود بین زمانی که شما قصد طلاق توافقی داشته باشید با زمانی که بخواهید به صورت یکطرفه جهت طلاق اقدام کنید تفاوت وجود دارد. در مورد طلاق توافقی با شرایط جدید حدود سه ماه و در مورد طلاق یکطرفه مدت زمانی طولانی (احتمالا دوسال) طول خواهید کشید.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *